تصویر عنوان

بلاگ

آشنایی با مفاهیم تجارت بین المللی

آشنایی با مفاهیم تجارت بین المللی

  |   آموزش بازرگانی, پایگاه دانش   |   بدون دیدگاه

ت

تجارت بین المللی چیست ؟

 

تجارت بین المللی : در فرایند تجارت بین المللی مهم است که طرف های معامله تجاری بین المللی ، از برخی مفاهیم پایه ای سیاسی ، قانونی و اقتصادی که بازرگانی بین المللی در چهار چوب آن ها شکل می گیرد درک عمومی و کلی داشته باشند. به همین منظور، در این مقاله اصول عمومی ای که در معاملات تجارت بین المللی می باید وجود داشته باشد توضیح داده شده است و با آموزش بازرگانی بین المللی و مفاهیم آن آشنا می شوید.

 

۱) فهرستی از مباحث سیاسی ، قانونی و اقتصادی قابل توجه در تجارت بین المللی

 

قبل از انجام معامله بازرگانی بین المللی ، طرف های معامله باید چهار چوب های سیاسی ، قانونی و اقتصادی ای را که این معامله در آن جای می گیرد مورد توجه قرار دهند. یعنی باید به موارد زیر توجه داشته باشند :

 

خط مشی های سیاسی / دولتی و تاثیر بالقوه آن ها در معامله شامل :

 

  • سیاست های محدود کننده دولتی
  • کنترل های ارزی
  • محدودیت های سهمیه بندی و تعرفه ها 
  • سلب مالکیت ( مصادره اموال ) 
  • مجوزهای صادرات و واردات
  • تحریم های بازرگانی
  • مقرارت مربوط به جلوگیری از شکستن قیمت ها
  • مقایسه قیمت ها / بازرسی قبل از حمل
  • محدودیت های قیمت در فروش دوباره
  • مقرارت بهداشتی
  • سیاست های اعمال شده در مورد کالاهای پر خطر
  • مالیات 

 

سیاست های ارزی کشورهای صادرکننده و واردکننده؛ خطرات ناشی از آن و توانایی طرفین در رعایت آن ها شامل :

  • سیاست ها و رویه های ارزی
  • مجوزها
  • کمبود ارزهای قابل تبدیل
  • نوسان نرخ ارز
  • پوشش و معامله تامین ارز به منظور پوشش ریسک ناشی از تضعیف / ترقی ارزش ارز

 

امکان تقلب در معامله یا اسناد

 

پرداخت در برابر اسناد برای وارد کردن کالا نمی تواند خطر تقلب را در مورد فروشنده ای که شناخته شده نیست یا گزارش های کاملا رضایت بخشی در مورد او وجود ندارد، از بین ببرد. شناسایی طرف معامله حتی می تواند از ” چگونگی انجام معامله ” مهم تر باشد. علاوه بر این نمی توان فقط در مقابل ” اظهار نامه تعهد پرداخت ” برگه ای که کاملا تائید شده و قابل اطمینان نیست اقدام به حمل کالا یا ارائه خدمت نمود.

 

مسائل قضایی و حقوقی که باید مورد توجه قرار گیرد :

 

حل اختلاف

 

  • محل اجرای قرار داد
  • امکان دسترسی به نمایندگی قانونی 
  • سیاست های قانونی در مورد شرکت های خارجی
  • مسائل قانونی مورد نیاز
  • در مورد کیفیت کالا و نحوه ارائه خدمات 
  • در مورد مشخصات کالا یا خدمات 
  • در مورد برچسب زنی
  • در مورد بسته بندی / علامت گذاری کالا 
  • در مورد حفظ مالکیت کالا ، حقوق مالکیت معنوی
  • ثبت علائم بازرگانی ، حقوق انحصاری یا حق طبع و نشر در سطح داخلی و بین المللی

 

اصطلاحات تجاری یا اصطلاحات حمل در تجارت بین الملل

 

اصطلاحات تجاری از جمله عوامل اساسی در قراردادهای فروش بین المللی محسوب می گردد. این اصلاحات برای طرفین یک معامله، با توجه به مسئولیت های فردی شان وظایفی را مشخص می کند. حمل کالا از کشوری به کشور دیگر به موجب یک قرارداد رسمی فروش ، خریدار و فروشنده مشخصا یکی از اصطلاحات تجاری متداول در تجارت بین المللی را بگنجانند می توانند مطمئن باشند که مسئولیت های هر یک به شکلی ساده و قابل اطمینان تعریف گردیده است.

این امر امکان هر گونه تفسیر اشتباه و اختلافات مربوطه را از بین می برد. در دهه ۱۹۲۰ ، اتاق بازرگانی بین المللی مطالعه ای بر روی مفاهیم اصطلاحات مهم تجاری انجام داد. این مطالعه آشکار نمود که از اصطلاحات به کار گرفته شده در کشورهای مختلف برداشت های متفاوتی صورت می پذیرد. بنابراین، نتیجه یک اختلاف بین فروشنده و خریدار اغلب به مرجع حل اختلاف و قانون حاکم بر آن کشور بستگی دارد.

در نتیجه این امر احتمال درگیری در مسائل قضایی را برای فروشنده یا خریدار به وجود می آورد که ممکن است به اختلافات جدی بیانجامد و اثرات زیان باری بر روابط تجارتی آتی آن ها بگذارد. به این دلیل، اتاق بازرگانی بین المللی تدوین و توسعه مقرارتی به منظور تفسیر اصطلاحات تجاری را که از سوی طرفین قرار داد فروش ، قابل قبول باشد ضروری تشخیص داد. این قوانین با نام اینکوترمز اولین بار در سال ۱۹۳۶ منتشر گردید.

در حال حاضر اصطلاحات اصلی تجاری که معمولا در بازرگانی بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند، اینکوترمز ۲۰۲۰ می باشد.

 

این اصطلاحات معمولا به شیوه های زیر قابل استفاده اند :

 

  • از طریق درج آن ها در قرارداد فروش
  • به عنوان یک عرف بین المللی بازرگانی
  • با قبول این مطلب که طرفین معامله خواستار کاربرد آن می باشند.

 

۲) اسناد مورد نیاز (اسناد مالی و بازرگانی مورد نیاز)

 

طرفین یک معامله بازرگانی بین المللی می بایستی به نکات ذیل که در ارتباط با اسناد است، توجه نمایند .

 

  • خریدار : چه نوع سند ( اسنادی ) مورد نیاز خریدار می باشد ؟
  • فروشنده : فروشنده قادر به تهیه چه نوع سند ( اسنادی ) می باشد ؟
  • کشور صادر کننده : طبق قوانین و مقررات صادراتی در کشور صادر کننده ، چه نوع اسنادی مورد نیاز است ؟
  • کشور وارد کننده : طبق قوانین و مقررات وارداتی در کشور وارد کننده ، چه نوع اسنادی مورد نیاز است ؟

 

۳) اهداف اصلی طرفین معامله

 

اهداف خریدار عبارتند از :

 

اجرای قرارداد :

 

  • دریافت کالا یا خدمات در خواستی با کمیت و کیفیت توافق شده
  • دریافت کالای خریداری شده یا خدمات درخواستی در تاریخ و محل تعیین شده 
  • اطمینان از اینکه وی مجبور به پرداخت وجه کالا به فروشنده تا زمان یقین به این مطلب که او به تعهدات خود عمل نموده است، نمی باشد.
  • اعتبار
  • گردش وجوه اداره شده با امکان کسب تامین مالی بانکی 
  • به تعویق انداختن پرداخت تا زمانی که امکان پذیر است

 

سهولت :

 

  • سهولت به کارگیری شخص ثالث به عنوان واسطه که معتمد هر دو طرف خریدار و فروشنده باشد – نظیر یک بانک متخصص در اعتبار اسنادی – برای زمانی که پرداخت باید صورت پذیرد.

 

 اهداف فروشنده عبارتند از :

 

اجرای قرارداد :

 

  • اطمینان از دریافت کامل وجه طی زمان توافق شده 
  • تحویل کالا یا خدمات موضوع قرارداد در سریع ترین زمان ممکن

 

دریافت سریع وجه :

 

  • فروشنده به منظور بهبود نقدینگی موسسه بازرگانی اش ، انتظار دریافت فوری وجه پس از انجام تعهدات موضوع قرارداد دارد.
  • دریافت مبلغ قرارداد به طور کامل و به ارز توافق شده

 

سهولت :

 

  • سهولت دریافت وجه از بانک خودش یا بانکی دیگر در کشور خودش

 

مزایای تجارت بین الملل

 

تجارت بین الملل مزایای استراتژیک متنوعی را برای همه کشورهای درگیر به همراه دارد، که شامل:

 

  • کشورها می توانند منحصراً بر تولید کالاها و خدماتی متمرکز شوند که مختص جغرافیا، مهارت ها و ظرفیت آنها باشد. این یک فرهنگ تمایز و تخصص است.
  • تجارت بین الملل یک کشور را قادر می سازد کالاها و خدمات با کیفیت بالا و قیمت های فوق العاده مقرون به صرفه بدست آورد تا نیازها و نیازهای خاص مردم آن برآورده شود.
  • تجارت جهانی باعث ایجاد جریان رقابت در بازار محلی می شود. تولیدکنندگان و تأمین کنندگان داخلی با هدف منحصر به فرد کردن رقابت خارجی ، ظرفیت های خود را تقویت می کنند.
  • برای تسهیل تجارت بین الملل ، تعدادی از کشورها شروع به انعقاد قراردادهای تجاری منحصر به فرد کرده اند. این موافقت نامه ها بر انتقال فناوری از کشورهای پیشرفته تر به کشورهای کمتر توسعه یافته تأکید دارند و در نتیجه آنها می توانند توانایی های تولیدی خود را بهبود بخشند.
  • دنیای تجارت بین الملل همچنین از نظر ایجاد شغل و تأمین اشتغال درهای زیادی را باز می کند. کشورهایی که با یکدیگر معامله می کنند در مقایسه با همتایان غیر تجاری خود تمایل به ایجاد فرصت های حرفه ای بیشتری دارند.

 

معایب تجارت بین المللی

 

با این حال، تجارت بین الملل، اگر بدون بررسی و کنترل انجام شود، امکان ایجاد چند معایب را نیز دارد. که شامل:

 

  • وابستگی بیش از حد برای کالا و خدمات به کشورهای دیگر
  • هزینه های بالای حمل و نقل ، ارتباطات، مسافت و تدارکات
  • خطر و عدم اطمینان در تجارت جهانی به دلیل حوادث غیرمترقبه
  • محدودیت های وارداتی ، صادراتی و گمرکی توسط دولت
  • اسناد ، ارز ، اطلاعات و مشکلات مبتنی بر پرداخت
  • عدم درک صحیح از بازارهای خارجی

 

©M. Pour Ghasemi

کدمقاله:4031011

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه